close


因面癱的後遺症, Jessie現在但凡要嘟起嘴進食時,例如吃雞翼,她的左眼都會不由自主閉合。 

頭號健康

面癱突襲 驚嚇「變臉」

今年五月的氣溫特別反常,時冷時熱,飄忽的天氣不單容易令人患上傷風感冒,若身體抵抗力稍弱,更有機會令潛藏體內的水痘病毒復發,誘發「生蛇」。別小覷這些過濾性病毒,一旦它們伺機攻擊顏面神經,就有可能令你一朝「變臉」,造成面癱。面癱一般雖可痊癒,但眼斜嘴歪的情況分分鐘要維持數個月,認真嚇人!

 


醫生有需要時,會替病人進行神經傳導檢查,利用微電流刺激患者的顏面神經,從而評估病人神經受損的程度,以制定合適的療程。 

三十四歲的 Jessie,說起四年前仲夏某個早上突然「變臉」的可怕經歷,猶有餘悸。「嗰朝早起身刷牙洗面,當我潄口時,一吐水,啲水就直噴上眼,我覺得好奇怪,咪走去搵塊鏡照吓,竟然見到自己左邊面由眼眉、眼睛、面珠到嘴角,全部都硬晒郁唔到?嗰刻我真係好驚,仲以為自己中風,所以立即坐的士去急症室,醫生檢查完一輪,就話我面癱,當時都一頭霧水,因為完全未聽過呢個病!」
耳鼻喉科專科醫生顧德政指出,面癱屬常見的疾病,他每個月都有兩、三宗求診個案,醫學界估計本港每年約有一千四百至一千六百宗新症。

第七條神經線發炎

面癱可發生在上神經元或下神經元,兩者的病徵並不相同。顧德政醫生解釋︰「上神經元面癱,主要係中風、腦瘤引致,呢類病人嘅額頭、眼睛有正常活動能力,只係眼以下地方郁唔到;但如果係下神經元面癱嘅病人,就會半邊面全部受影響,由額頭、眼眉、眼睛、面珠到嘴角都郁唔到。一般來講,大部分面癱病人都發生在下神經元,其中又以貝爾氏面癱( Bell's palsy)最常見,幾乎六至八成病人都屬於呢類。」
他續稱,貝爾氏面癱的起因是由於從腦幹分支出來、負責控制臉部肌肉的第七條神經線(顏面神經)受到病毒感染,以致一邊臉出現麻痺及癱瘓。至於餘下的兩至四成下神經元面癱病人,則多數由「生蛇」引起, Jessie正屬於這情況。
從事物流工作的 Jessie憶述︰「我平日工作好忙,休息都唔係好夠,而病發前半個月,我突然感覺到左耳痛,最初以為係耳仔入咗水,不以為意,直至確診面癱之後,從醫生口中先知道自己原來耳背生蛇。」

帶狀疱疹病毒為患

顧德政醫生解釋,任何人只要曾經出過水痘,帶狀疱疹病毒都會潛藏在身體的神經線組織內,當身體抵抗力轉差時,病毒就會伺機發作,如病毒恰巧攻擊第七條神經線,就會造成面癱,醫學上稱之為帶狀疱疹面癱綜合症。
他又謂,相比貝爾氏面癱,帶狀疱疹面癱綜合症情況會較嚴重。「貝爾氏面癱雖然較容易中招,但病情一般相對輕微,復元期介乎六至十二星期,而且有八至九成病人可以完全康復;但如果係因為生蛇而引起的面癱,由於帶狀疱疹病毒對神經線所造成嘅破壞會較大,所以需要更長時間復元,兼且有一半人唔會完全康復。」

七十二小時黃金期

威爾斯親王醫院腦內科駐院醫生樊倩英則表示,面癱的黃金治療期是病發後七十二小時內,如病人能及時服食高劑量類固醇七至十天,治療成效會較佳。另外,針對帶狀疱疹面癱綜合症的病人,醫生除使用高劑量類固醇外,亦需要同時處方抗病毒藥。
在等待神經線修復的日子, Jessie彷彿度日如年。「當時真係好無奈,日日食藥都好似無乜進展,最初兩個月,我隻左眼長期都合唔埋,日頭要戴太陽眼鏡保護,兼且由於好乾而要狂滴眼藥水,夜晚瞓覺就要用紗布遮住;開餐亦有困難,我無辦法正常咁用杯飲水,因為水會由嘴角流出來,一定要用飲管;食嘢嘅時候,就因為左邊臉郁唔到,所以一張開嘴,嘴角就會不受控咁向右邊臉扯起!」

肉毒桿菌助鬆肌肉


如果面癱發生在下神經元,病人由額頭、眼眉、眼睛、嘴角往往都難以活動,鼓腮會漏氣,醫生要逐一檢查。 

眉清目秀的 Jessie,形容那刻心情猶如跌入谷底,後來透過針灸及物理治療,病情才稍有起色。「物理治療師教我每日練習一啲好誇張嘅面部表情去刺激肌肉,但都花咗三、四個月時間,我先慢慢開始做得番蹙眉、眨眼、嗡鼻、扁嘴嘅動作,至於去到回復正常生活,就已經係病發一年半後嘅事。」
如今, Jessie雖已重拾昔日美貌,但其實面癱也暗暗為她帶來無法根治的後遺症。「而家我每逢嘴巴一嘟起,例如食麵、食意粉、食雞翼時,我隻左眼就不由自主咁合埋,唔知內情嘅人就以為係我嘅小動作,但其實面癱之前,我唔係咁㗎!」
樊倩英醫生解釋,在康復過程中,有部分神經線在重新生長時,有可能會出現紊亂。「有啲病人食嘢時,眼睛會流眼水,又或者眼瞼肌肉會跳動,甚至喺靜止狀態下,面部肌肉依然會抽搐。」她說,如病人出現這些情況,可考慮注射肉毒桿菌,幫助鬆弛相關肌肉,以減少肌肉抽搐跳動,但此舉亦只能夠控制病情,無法根治。

解構面癱

顏面神經有五條神經分支,負責控制臉部肌肉,如下圖左臉的顏面神經受到病毒感染時,左臉會出現麻痺及癱瘓,以致所有動作及表情都得依靠右臉,樣貌會因此出現怪異。


 


孕婦是面癱的高危一族, Karen就不幸在臨盆前中招。 

今年二十五歲的 Karen,做夢也沒想過在她臨盆前幾天,面癱竟突然來「贈興」!「我上年十二月八日生 BB,但就喺十二月五日突然面癱。嗰朝早我起身刷牙,好驚訝發覺右邊面郁唔到。其實病發前一星期,我已經有好嚴重嘅耳鳴、眼皮跳,我有睇家庭醫生,但當時搵唔出原因,估唔到一星期後就出事。」

孕婦屬高危一族

婦產科專科醫生林兆強指出,面癱多發生於三十歲以上人士,年紀愈大,風險愈高,而孕婦更屬高危一族,其病發風險較普通人高出三至四倍,相信與身體抵抗力弱、新陳代謝變化,以及壓力有關。
「當聽到醫生話我第七條神經線發炎、面癱,我已經忍唔住喊出來,因為當時我對呢個病毫無認識,只係擔心 BB就快出世,啲菌會唔會傳染佢。」 Karen說。
林兆強醫生解釋,由於病毒感染只發生於面部的神經元上,所以孕婦即使在不同孕期患上面癱,也不會對胎兒構成影響,胎兒亦不會受到感染。
Karen在病發後立即看醫生及服食類固醇藥物,首三天的病情尚算穩定,但自從誕下女兒後,病情突然轉壞。「我自然分娩,痛足十六個鐘,而且因為面癱,我根本做唔到吸氣呼氣嘅動作,所以生 BB嘅過程好辛苦。或者因為太攰,個病變得愈來愈差,起初右眼仲可以合埋,但 BB出世後,就已經合唔到。另外,剛剛病發時,我右邊面勉強用力都可以露出三隻牙,但生完後,就出盡力都只係露出兩隻,證明右面肌肉嘅活動能力差咗。


面癱可以令人一朝變臉,眼斜嘴歪,嚴重影響儀容。 

Karen在面癱時,右眼一度無法閉合,睡覺要用紗布蓋着。 

類固醇削抵抗力

「仲有,唔知係咪因為食咗一星期類固醇藥,搞到我抵抗力好弱,會陰傷口埋得好差,不斷發炎。」
林兆強醫生說,類固醇是一種強力有效的消炎藥,作短療程使用是安全的,醫生一般亦會根據孕婦的病情處方合適的劑量。
中大內科及藥物治療學系助理教授梁浩雲醫生則表示,類固醇有助抑制引致面癱的神經線發炎,促進修復,但與此同時,類固醇亦會抑壓免疫系統,導致身體的抵抗力降低,例如增加細菌性感染的風險。
可幸 Karen所患的是殺傷力相對較低的貝爾氏面癱,而且病發當日, Karen除服食西藥外,也聽從丈夫建議接受針灸,以致病發後兩個月已完全康復,回復舊貌,惟上個月卻發生懷疑復發的驚魂。「可能因為又要返工又要湊 BB,休息唔夠,有日我發覺塊面好似又有啲唔妥、感覺唔多自然,兼且有日仲全日眼皮跳,我好驚復發,於是急急又走去針灸,好彩連續針咗三次之後,就好番好多。經過今次之後,我決定辭職,希望休息多啲。」
不過,樊倩英醫生就指出,如屬於貝爾氏面癱,一般復發風險不高,只有百分之七至十三的病人有機會出現復發的情況。

話你知

衞生防護中心早前預測今年將會是水痘高峰期,而好發季節多為十一月至二月及六至七月。明年起,政府將為一歲童免費打水痘針,但未有具體時間表,至於其餘人士仍須自費接種,私家診所收費介乎四百至八百元。

 

醫院管理局在全港十八區各設立一間中醫藥教研中心,提供中醫門診服務,市民可透過醫管局中醫服務網站,了解各診所提供的服務和開放時間。
網址︰ http://www.ha.org.hk/chinesemedicine 


撰文:沈雅詩
攝影:吳卓凡 
插圖:祝健中

arrow
arrow
    全站熱搜

    tvb4life 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()