close


打機有種魔力,不單只虛擬遊戲刺激,要攞分數過關亦比讀書考試易好多, Michael曾經俾爸爸逼得太緊,通宵流連網吧逃避現實。 

親壹親

解救機迷阿仔

中學生為打機同父母嗌交、引起家暴甚至弒親的新聞,常見於港聞版。社工發現,家長普遍覺得仔女打機影響學業成績,如用鎖機、拔插頭等高壓手段,反令矛盾更深。
今次個案的爸爸 Patrick都曾用高壓手段,卒之阿仔絕地反擊,幾個月通宵流連網吧。爸爸深刻體會:「就算你覺得電腦同智能產品係魔鬼,但因為呢啲係社會發展嘅洪流,我哋絕對鬥佢唔過,只能接受。網絡世界有無限資訊值得學習,倒不如想辦法同個仔扭轉關係,教佢好好利用。」

 

網絡世代出生的九十後,一機在手已掌握不同資訊,有獨立思想、不盲從權威,四十多歲的爸爸 Patrick親身體會到當中辛酸,風趣地說:「老婆喺產房生阿仔出來時,無生埋本說明書,只能參照番細個時阿媽點教。但上兩代都未有電腦,在刻苦的環境下長大,從來唔會因為上網、打機而起衝突,呢個係呢一代新起的問題,上一代高壓的教法已經唔適合。」

直升機爸爸


Patrick過往為 Michael安排的暑假時間表,除了充斥不同補習、興趣班及做功課時間,仲連梳洗、食飯、自由時間、瞓覺都要依足指示,慘過返學。 

Patrick自嘲為「直升機爸爸」, Michael是獨子,所以特別緊張,「過往一直監視住一舉一動,由佢出世開始,我已經有個劇本俾佢跟住行,頭十年喺我嚴密監控之下都相安無事,每日放學由我接佢放學,揸車『押』返屋企,再補習、做功課。」爸爸從事客戶服務工作,工作時間比較彈性。讀中二的 Michael忍不住插嘴:「我其實想放學有自由時間同同學吹水,曾以留校溫書為藉口,想自己返屋企,以為可蒙混過關,點知放學要打俾佢,搭火車差不多個個站要打去報平安。
「我自細無娛樂,生活就係返學、返屋企、補習,電視又俾佢鎖住,電腦又有『家長監控』程式唔俾玩,佢未返屋企就會不斷打電話嚟,遲咗聽就會問『做咩咁耐先聽?又去咗玩呀?』真係好大壓力。」 Patrick雖不算精於電腦,但原來當時為管住阿仔,會刻意研究,「做父母如果唔想仔女做一件事,一定會千方百計令佢做唔到。」回想以前的暑假, Michael就講到好勞氣,「我好憎暑假,佢編好晒每日時間表,一起身就要對住本書,所以每朝都去廁所扮『爆石』,實質想挨住牆瞓多一陣,但去耐咗佢就會好大聲敲門問『點呀?屙完未呀?』代表我快樂的休息時間完畢。」

打機起革命


當年效法北京奧運倒數, Patrick自製大考倒數日期表,貼在阿仔床尾,倒數日子每日更新,阿仔一起身充滿壓力。今日 Patrick回想,覺得自己做法好傻。(相片由 Patrick提供) 

逼得太緊,抑壓已久的 Michael,到了青春期終於識反抗。前年暑假, Patrick如常為 Michael編好時間表,兼且因為成績退步禁止打機,兩父子初則口角,繼而「肢體衝撞」,最終 Michael跑出屋門,拒絕再受監管。
初初撞口撞面都會鬧交,但後來阿仔直情當老豆透明,鬧就當耳邊風,打電話嚟亦唔接, Patrick完全掌握不到阿仔行蹤,無晒辦法。 Michael過了超過三個月「甩繩馬騮」日子,「放學返屋企執幾件衫就去網吧打機,打到通宵,第二朝喺網吧廁所換衫返學,上堂時瞓覺,放學又再打過,一日打五至十個鐘。其實打機真係好開心,因為玩得多易上手,身邊朋友又愈來愈勁,有競爭之下就好刺激。我鍾意玩射擊類遊戲,成功射低個人,『擊殺數』會上升。」
Patrick六神無主,唯有向社工求助,「當時學校社工省咗我一鑊。我話想同個仔保持朋友關係,佢反問我『你會限制你朋友幾點起身、食飯、去廁所㗎?』卒之鬧醒我,出發點為佢好但方法錯誤,等於好心做壞事。

老豆也打機


Michael升上中學,緊張的 Patrick依然定時定候去接放學,原意想阿仔早些返屋企,補習前有得抖一抖,點知變相令阿仔失去課後自由時間及社交生活。 

「我去網絡沉溺輔導中心參加家長組,識咗好多同路人,第一堂聽到不同家長分享,俾我好大衝擊。有啲細路打機打到自閉,成一兩年無出過門口,甚至發生家暴,原來我個仔已經算輕微。諗深一層,佢行為唔係太過火,只係無跟我個劇本去行,佢想打機啫,又唔係打劫做犯法事。加上當時我睇好多研究青少年心理的書,發現青春期的細路會受荷爾蒙影響,令佢產生冒險情緒,打機只係催化劑,問題關鍵在於家長接受唔到仔女的轉變而引起誤會。」香港基督教服務處「網開一面──網絡沉溺輔導中心」主任李展熙同意,「青春期是青少年建立自我形象、學做大人的階段,他們會逐漸不須依賴父母,容易令父母因失去控制權而感到不安,因此易起衝突。建議父母逐步放手,下放權力,讓青少年藉成長體驗學習獨立和責任感。」
為了解阿仔點解咁鍾意打機, Patrick嘗試打埋一份。「我發覺打機唔能夠一下子停低,因為佢可能在線上同人比緊賽或者建立緊成就,如果就咁拔插頭、熄機,佢未儲存進度就會前功盡廢,佢會覺得係一種挑釁行為,等同大人打緊麻雀你要佢即刻停,即係搞亂檔。」

握手言和

卒之有一日, Patrick主動踏出第一步同 Michael握手言和,「我同佢講 sorry,之前唔開心的事由得佢過去,我哋向前望。好多父母基於尊卑、階級觀念,即使自己失誤都唔出聲。但我希望做個榜樣,佢將來亦唔會怕道歉和承擔責任。」 Michael就話:「咁就算啦,雖然當時積住的怨恨都幾多,不過開始有自由制度,佢亦終於信任我。」 Patrick話:「我哋而家相處係基於尊重、合理的原則,我尊重番佢係一個獨立個體,可以決定自己的生活。相處間少咗壓力,有衝突發生時,佢就唔會刻意搞對抗。」
道歉者不一定是輸家, Patrick這一仗,不僅挽回一段父子關係,亦有意想不到的收穫。 Michael課餘時間回復自由,得閒同朋友食飯、踢波,選擇多了,反而少去網吧,「其實打打吓都會厭,可能之前連續幾個月日日打。而家屋企無再限制打機,都無必要去網吧。讀書方面都有進步,可能人大咗,慢慢覺得成績太差會唔好意思,就識發奮。」中心主任李展熙指:「大部分處理網絡沉溺個案的成功關鍵,取決於家庭關係能否修補,因此家長不宜急進,或執着於縮短仔女打機鐘數,個案須維持數月甚至一、兩年才解決也不出奇。」


既然阿仔鍾意打機, Patrick索性藉打機教仔,「讀書要認真讀,打機要認真打」,買埋攻略俾阿仔諗橋過關。 

兩父子關係改善,由面左左變成有傾有講,更不時透過 WhatsApp溝通, Patrick更在阿仔手機發現自己被稱為「大佬」,話關係可以用「 friend過打 band」來形容。 

Patrick主動向阿仔伸出友誼之手,專誠請阿仔的朋友去食大餐,以行動證明不再干預阿仔的私生活,亦順便認識阿仔的朋友。(相片由 Patrick提供)

話你知

爸爸 Patrick推介《家長抗「逆」手冊—— 365天了解少年心》(作者:香港青少年服務處外展社工,出版:星島)教家長面對仔女夜歸、煲電話粥、誤交網友等處境時的應對招數,定價$48。

打機打過火?

長對電腦、手機不離手,已經成為普遍社會現象。究竟點至係「網絡沉溺」?除了時間長,最重要的影響是生活失衡。

上網時間過長,一星期超過四十小時(工作、學業需要例外)
為了上網令家庭關係惡化
除上網之外沒有其他生活樂趣
為了上網令學業成績日差
只能透過網上生活建立自信及成功感

資料提供:香港基督教服務處「網開一面──網絡沉溺輔導中心」中心主任李展熙

話你知

家長想了解 Online Game的種類、術語、網上陷阱、沉迷上網指數測驗及預防方法,可瀏覽香港明愛青少年及社區服務「解開迷網網迷開解」網頁。
網址: http://ycs.caritas.org.hk/online_web 

點避免衝突?

仔女愈大,同家長話題愈少,如果家長一開口就問成績、鬧打機,好易起衝突。所以專家教路,同仔女溝通要有技巧。

不要對電腦存偏見,仔女成績不好不一定同電腦有關,可能有其他因素影響,如上堂聽唔明,所以要搵出問題根源。
話題不要只局限於學業和打機,如一開口就問:「讀書讀成點?」「你打完機未呀?」宜關心其他方面的需要或閒話家常,如問「今日學校有無咩無聊事?」「點解最近好似少咗踢波?」等,容易打開話匣子,令溝通融洽。
不要睇低仔女的能力,即使事情做得不好,仔女都想得到父母信任和支持。
不要妄加意見,如仔女主動向你表達負面情緒,父母只須做聆聽者和支持者,避免講「你應該……」否則似是命令。

資料提供:香港基督教服務處「網開一面──網絡沉溺輔導中心」中心主任李展熙


撰文:吳穎湘
攝影:許朝暉
插圖:祝健中

arrow
arrow
    全站熱搜

    tvb4life 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()