close


媽媽 Jennifer細細聲哄:「乖乖哋合埋眼瞓啦!」雪兒反抗:「 No!」仲開始踢被、發𤷪𤺧, Jennifer無可奈何,二人陷入對峙僵局。 

親壹親

解救夜瞓細路

細路扭計唔願瞓,不只是你家孩子的問題,而是普遍出現在二至八歲小朋友身上的現象。今期走訪兩個夜貓子家庭,細路愈夜愈活躍,兩位媽媽每晚又哄又鬧,異常困擾,抗戰至凌晨先有得瞓。中大有研究指,香港小朋友全亞洲最夜瞓,父母若不及早為小朋友扭轉夜瞓習慣,長期睡眠不足會對身體抵抗力、血壓、 IQ等構成負面影響。

未玩夠 唔想瞓


雪兒的日間活動偏向靜態,無論食飯、玩玩具時,都牛咁眼盯實電視的卡通片,專家建議增加戶外動態活動,有助晚上提升睡意。 

眼仔碌碌的雪兒今年三歲,性格活潑開朗,得人鍾意。不過,一到夜晚,就變成一隻唔肯瞓覺的小魔怪,令媽媽 Jennifer又愛又恨。 Jennifer大吐苦水:「平時佢都幾聽話,但就係唔鍾意瞓覺,真係激死我,好聲好氣哄佢瞓係無用,成日掛住睇電視,要打要鬧先肯瞓!一日可以瞓得好少,又唔使瞓晏覺,我懷疑佢過度活躍。」 Jennifer懷有三個月身孕,坦言受囡囡影響,睡眠質素不佳,想十二點前瞓都好難。

抗戰兩小時


雪兒每晚瞓前都會飲奶,答應媽媽飲完就瞓,但成日反口,飲完繼續搵藉口拖延。 

雪兒的爸爸平日要朝早六、七點起身返工,所以十點幾就上床瞓覺,不過總係會俾同房的雪兒嘈醒, Jennifer解釋:「雪兒張床仔放在我哋間房,通常十點左右我就逼佢瞓,不過佢都係會不停講嘢或者大叫、唱歌,例如不停講:『媽咪呀媽咪呀媽咪呀……』,我同佢講爸爸瞓咗,唔好嘈醒爸爸,佢都係會細細聲繼續講。
「雪兒應承咗飲完奶就瞓,結果都係反口,一時話喉嚨唔舒服要飲水,一時要去廁所,一時又話好熱或者隻手好痕,總之就會不停搵藉口唔瞓住。我初頭都好好聲氣細細聲同佢講,後尾都係要發惡或者出動藤條,但有時都搞唔掂。尋晚我試過發晦氣講:『算啦你唔好瞓,我唔理你啦,你出廳睇電視睇到聽朝啦。』佢就自己飲泣,先乖乖哋瞓。不過呢招太早用又唔得,佢會話:『好!』然後真係出去睇電視,所以都好睇佢心情。」查實 Jennifer都有一招萬試萬靈,不過「王牌」不能多用,「雪兒最驚就係姨丈,每次我話『如果你仲唔瞓,姨丈就上嚟㗎啦,佢已經去到𨋢口!』佢會驚到即刻瞓。不過我唔想成日要搵姨丈嚟嚇佢,亦唔想每晚鬧到我聲都沙埋先肯瞓。我都唔明,叫佢去瞓啫,又唔係叫佢去死,點解咁難搞?」

眼瞓死忍

雪兒唔肯瞓,原來並非自細養成,而是兩歲左右忽然發生。 Jennifer留意到,雪兒每日五點左右就開始眼瞓,但叫極唔肯午睡,直至七點幾爸爸回家一齊食飯,雪兒邊食飯,眼皮開始下垂,更試過瞓着!但一叫佢去瞓就死都唔肯,立即撐番大對眼扮精神。
訪問前一晚,雪兒半夜兩點幾先瞓,第二日中午十二點先起身,令 Jennifer開始擔心日後返學難以適應。「雪兒今年九月就讀幼稚園,我唯有幫佢報下午班,咁佢可以十一點起身,食少少嘢先返學。」
不過,香港中文大學兒科學系教授李民瞻卻認為這只是短線的解決方法,若夜瞓的習慣不改,升小學後讀全日制課程必須早起,長遠引致睡眠不足的問題。「小朋友睡眠時間不足或睡眠質素差,一般會透過情緒表達,例如心情煩躁、難以專注或坐不定,可能會影響性情。另外亦有研究指會影響新陳代謝,容易肥胖、血壓控制不好,並影響 IQ及專注力。」


專家出招

盡量不在睡前責罵小朋友,如家長理解她不願睡覺的原因是貪玩,宜先肯定她的感受,並表達自己的憂慮或解釋睡眠不足對身體的害處,令小朋友願意合作。如用「媽媽明白你想玩多陣,不過媽媽擔心你……」等語氣。

令小朋友明白睡覺不代表少了玩耍的時間,可用睡醒後的活動來吸引她入睡,例如:「聽朝早啲起身,媽媽帶你去街。」

意見提供:香港復康會適健中心註冊社工兼催眠治療師黎詠雅

話你知

香港復康會適健中心「我要瞓得好」優質睡眠計劃,提供睡眠質素自我評估、睡前鬆弛練習及小運動,幫助入睡。
網址: http://www.hkwellness.org 
keyword:「我要瞓得好」

眼光光 瞓唔着


七歲的晞晞攬住隻大公仔,遮了半邊面,露出一對熊貓眼。 

雪兒有睡意,偏偏無心睡眠。但七歲的晞晞想瞓都瞓唔着,兼且受鼻敏感纏擾,長期鼻塞,睡眠質素好差。每晚瞓得四、五小時,細細個就養成一對熊貓眼。

「典床」三粒鐘


為了令晞晞快些入睡,媽媽 Wing在隔籬扮瞓,不過活躍的晞晞完全無睡意,反而自得其樂繼續引媽咪傾偈,媽咪瞓着佢都未瞓! 

今年讀小一的晞晞,每朝要六點九起身梳洗返學,但全無睡意的她,每晚都要在床上「碌」三個鐘先瞓着,所以媽媽 Wing晚上九點左右就會熄晒燈,趕晞晞上床瞓,預時間俾佢「典床」。「我儘量避免同佢講『你好瞓啦。』等說話,為免有壓力,而且你一撩佢講一句,佢會答你十句,更加瞓唔着,只能夠唔理佢。不過佢好識自得其樂,拎住兩隻公仔傾偈、作古仔,笑到咔咔聲。晞晞性格比較多嘢諗,有時就自己在床上諗番剛睇過的電視情節,完全無合埋眼瞓覺的意慾。」
Wing一直唔明白囡囡何解可以瞓得咁少,「佢一日上八堂,照計好攰,點解會無睡意?」 Wing是單親媽媽,獨力湊兩個女,晚晚陪晞晞瞓着先落床做家務,有時凌晨三四點先瞓。

鼻塞瞓唔好


小朋友夜晚扭計不肯睡,主因係精力太充沛,專家鼓勵父母每日帶小朋友去附近公園跑跑跳跳,「放電」半至一小時,有助消耗體力,晚上較易入睡。 

「試過一次想佢快啲瞓着,無可奈何之下趕佢出廳罰企,出面已熄晒燈,晞晞怕黑所以好驚,喺廳大喊成個鐘,入房後攰到立即瞓着,呢個係令佢最快瞓着的方法,不過好殘忍,所以免得過都唔想用呢招。」
晞晞有嚴重的鼻敏感,每晚瞓覺都會鼻塞,睡眠質素奇差,「佢每晚都要用口抖氣,搞到嘴唇好乾,最近鼻鼾聲好大,瞓瞓吓會好似『濁親』咁扎醒,令我有啲擔心。」 Wing為了緊密留意囡囡的睡眠情況,近幾個月同佢一頭一尾孖鋪瞓,「第二朝叫醒佢都幾困難,我喺佢耳邊嗌佢都完全無反應。可能因為自細就唔夠瞓,身體孱弱,愈大愈瘦,每月病幾次,更試過因甲型流感、肺炎等病要入院。」

 

協康會資深兒科物理治療師張威文解釋,晞晞因睡眠質素惡劣,以致抵抗力弱,令鼻敏感問題加劇,睡眠狀態更差,兩者形成惡性循環。晞晞除了要睇醫生,亦應從生活行為方面改善失眠問題,如嘗試不看電視數天、增加日間運動量,若情況沒有改善,須接受失眠治療。

專家出招

嚴重的鼻鼾問題可能是睡眠窒息症的警號,宜找專科醫生作詳細檢查。
戒「典床」、減少床上活動(如玩玩具),令小朋友建立「一上床就要瞓覺」的習慣,睡不着時就落床。
試用意象鬆弛法,教囡囡合上眼想像,例如:「將你諗緊的事,好似放風箏咁將佢慢慢放走。」或者教她想像一個舒服的地方,讓她放鬆自己,慢慢睡着。

意見提供:香港復康會適健中心註冊社工兼催眠治療師黎詠雅、協康會資深兒科物理治療師張威文

話你知

如小朋友調整生活後仍未能解決失眠問題,協康會有資深兒科物理治療師提供「耳穴貼壓治療」,幫助經常出現失眠症徵狀,如難以入睡、易醒、睡中磨牙的小朋友。
網址: slp.heephong.org
keyword:「個別專業評估及治療」>「兒童失眠症耳穴治療」


撰文:吳穎湘
攝影:陳健邦

arrow
arrow
    全站熱搜

    tvb4life 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()